torsdag 17. september 2015

Trender for julen 2015



I går hadde jeg en utrolig hyggelig dag sammen med Marianne med bloggen Marianne Haga Kinder  Jeg har laget artikkel hos Marianne flere ganger før, men nå har hun flyttet i nytt hus på Ullern i Oslo og jeg var spent på å se hvordan hun hadde fått det. Marianne er nemlig litt av et talent når det gjelder interiør. Hun har blant annet tatt seg av Home & Cottages sosiale medier i flere år, hun står bak @inspirasjonsguidennorge og nå har hun startet en helt ny blogg som heter Marianne Haga Kinder. Jeg kan absolutt anbefale dere å ta en titt på bloggen hennes. Her er det mye inspirasjon å få!

Som jeg tidligere har nevnt, så mener jeg at trender kun er til for å få inspirasjon. Men det er jo alltid hyggelig med litt ny inspirasjon. Her får dere derfor julens trender 2015.

Julens trender 2015

Vi ser en økt trend som går mot at vi ønsker mindre stæsj og mer enkelhet. Vi ønsker fortsatt å ha det koselig og med masse julestemning, men vi vil ikke ha så mye nips.

Fløyel og velour er sterkt fremme og støvede juvelfarger er å se overalt. Det er flott å velge én farge som er gjennomgående, for eksempel den burgunder som Marianne har valgt og sette dem sammen med gull og natur.

Engelsk herregårdsstil med en dempet eleganse er i tiden. Fyr i peisen, lange duker, krystallglass og fint porselen.

Gull og sort er også en sterk trend. Det gir en flott sofistikert stil som er enkel å skape.

Skandinavisk glam er i tiden. Det rustikke kombinert med det sofistikerte. Linduker, skinn, horn og greiner kombinert med fløyel og gull.

Julebordet kan fortsatt bugne, men velg heller enkle blomster, som gjør mye ut av seg og ha mange mindre lysestaker som gir stemningen.

De gylne tonene er veldig fremme. Særlig gull og messing er en stor trend, men kobber holder også fortsatt stand.

Mange velger kunstig juletre, men da i en luksusutgave, slik at den ser ut som et ekte tre.

Gaveinnpakkningen er også enklere. Før så vi mye pynt på gavene, nå velges det heller kvalitets papir og bånd, men ikke så mye pynt.

Vi trenger heller ikke bake syv slag lenger. Vi satser heller på å lage en eller to typer av det vi liker best.

Det naturlige er fortsatt veldig med. Gå gjerne en tur i skogen og finn eller kjøp greiner, mose og lignende som kan brukes til årets juledekorasjoner.

Du kan se hele artikkelen i juleutgaven av Vakre Hjem & Interiør som kommer 2. november.


Foto: Franciska Munck-Johansen


14 kommentarer:

  1. Gleder meg til den utgaven kjenner jeg ♡
    Elsker julen, og det var kjekt med et juleinnlegg allerede nå, kribler i magen!! :))

    SvarSlett
  2. Nyydelig! Gleder meg stort jeg også. Julen er magisk!

    SvarSlett
  3. Men, utenom et juletre og litt granbar på peisen er det ikke mye jul over bildet? Det er vel ikke jule-inspirasjon? Men interiør inspirasjon bilde som "tilfeldigvis ble tatt i jula"?

    SvarSlett
    Svar
    1. Juletre med julekuler og pynt, stor kurv med gaver, flott dekket julebord fylt med julestjerner i gull, staselig juleservise, julehest på hylla, julebånd på vitrineskapet og granbar på peisen synes jeg ikke er lite jul. Det ligger mange timers pynting bak dette. :-)

      Slett
  4. Dette var jammen en fryd for øyet. Her oser det harmoni og varme og jeg kan ikke se meg mett. Og nå skal jeg ut å hente fargeprøver og så planlegge maling og utskifting av diverse møbler! Takk for inspirasjon.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig å høre! Hyggelig at du ble inspirert! :-)

      Slett
  5. en utrolig kjedelig juletid i vente, pyntemessig, syns bare ting skal bli enklere og enklere jeg, en ting er sikkert, i jula er ikke det enkle det beste.. det er kjedelig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lise
      Dette er jo bare trender! :-)
      Som jeg skriver så mener jeg at trender kun er til for å få inspirasjon. Det er derfor bare å pynte akkurat slik du selv vil! :-)
      Det er jo det som er fint! Vi kan få inspirasjon fra trender, men ingen kan bestemme hvordan du skal gjøre det!
      Butikkene kommer som vanlig til å bugne av juleting, så noe særlig enklere blir det nok ikke.
      Beste hilsen
      Franciska :-)

      Slett
  6. Vakre bilder og inspirasjon mitt i oppussingsprosjekt hjemme. Som juleblogger suger jeg til meg alt av juletrender. :) Gleder meg til juleutgaven kommer ut.

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på alle kommentarer! Jeg leser alle og svarer på alle spørsmål.
Klikk gjerne liker hvis du liker innlegget!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...